أكتوبر 28, 2020

رئيس مجلس الإدارة أ/ على عزالدين

مدير التحرير ا زكريا سرور

حقيقة لقاح كورونا

واستقال ألكسندر تشوشالين، بحسب موقع بزنس إنسايدر باللغة الإسبانية، لأن اللقاح الروسي أقر قبل أن يكون جاهزا بشكل فعلي.

ووفقا للمصدر فقد سعى تشوشالين إلى منع تسجيل اللقاح لأسباب تتعلق بـ “السلامة” لكنه فشل في ذلك ما دفعه إلى الانسحاب من “مجلس الأخلاقيات”.

وانتقد تشوشالين مدير مركز أبحاث جاماليا لعلم الأوبئة وعلم الأحياء الدقيقة، ألكسندر غنطسبورغ، والعقيد الطبي وكبير علماء الفيروسات في الجيش الروسي، سيرجي بوريسيفيتش، وهما من كانا وراء اللقاح، واتهمهما بانتهاك أخلاقيات الطب.

ووجه لهما سؤالا: “هل مررتم بجميع المسارات الضرورية التي أقرتها تشريعات الاتحاد الروسي والمجتمع العلمي الدولي؟، طبعا  لا”،  وأضاف أن “العمل لم ينته على اللقاح”.

وقال إن مبدأ “عدم إلحاق أي ضرر”، وهو أحد المبادئ الأخلاقية للطب انتهك بشكل صارخ.

وشدد “أشعر بالاكتئاب من موقف بعض علمائنا الذين يدلون بتصريحات غير مسؤولة عن اللقاحات الجاهزة”.

وأعلن بوتين، الثلاثاء، أن روسيا هي أول دولة تصادق على لقاح مضاد لكوفيد-19 على الرغم من أن اختبارات المرحلة النهائية التي تشمل أكثر من ألفي شخص كان مقرراً أن تبدأ الأربعاء.

وتقول وزارة الصحة في روسيا أن اللقاح سيوفر الحصانة لمدة عامين.

وفي الوقت الذي يصر صانعو اللقاح على أن جميع من شاركوا في تجربته بمن فيهم جنود من الجيش كانوا متطوعين، عبّر تشوشالين عن قلقه من استخدام الأفراد العسكريين العاملين كمواضيع اختبار للقاح.

وأضاف “لا يمكننا إجراء تجارب على البشر. وهذا انتهاك جسيم لقانون نورمبرغ الدولي”.

واللقاح الروسي الذي طوره معهد أبحاث جاماليا ووزارة الدفاع الروسية، هو من بين 28 لقاحاً بلغت المرحلة الثالثة، لكن منظمة الصحة العالمية تدرجه في المرحلة الأولى.

وحتى الآن لم تنشر روسيا دراسات مفصلة لنتائج تجاربها التي تسمح بالتثبت من النتائج التي أعلنتها، فيما شكك خبراء في فاعلية اللقاح الذي لم يمر من المراحل المتعارف عليها في الأوساط العلمية للتأكد من سلامته.

وقالت منظمة الصحة العالمية في بيان إنها “على اتصال بالعلماء الروس والسلطات الروسية وتتطلع إلى مراجعة تفاصيل التجارب”.

Media reports said that the largest respiratory doctor in Russia has resigned due to what he described as “gross violations” against the morals associated with the new Corona virus vaccine announced by Russian President Vladimir Putin.

And Alexander Chochalin resigned, according to Business Insider in Spanish, because the Russian vaccine was approved before it was actually ready.

According to the source, Chochalin sought to prevent the registration of the vaccine for “safety” reasons, but failed to do so, prompting him to withdraw from the “Ethics Board”.

Chochalin criticized the director of the Jamalia Research Center for Epidemiology and Microbiology, Alexander Gnetsburg, and the medical colonel and chief virologist in the Russian army, Sergey Borisevich, who were behind the vaccine, and accused them of violating medical ethics.

He asked them a question: “Have you passed all the necessary paths that have been approved by the legislation of the Russian Federation and the international scientific community? Of course not,” and added that “the work has not ended on the vaccine.”

He said that the principle of “do no harm”, an ethical principle of medicine, was grossly violated.

He stressed, “I feel depressed by the position of some of our scientists who make irresponsible statements about ready-made vaccines.”

And Putin announced, on Tuesday, that Russia is the first country to ratify a vaccine against Covid-19, despite the fact that the final-stage tests, which include more than two thousand people, were scheduled to start Wednesday.

Russia’s Ministry of Health says that the vaccine will provide immunity for two years.

While the vaccine makers insist that everyone who participated in the trial, including soldiers from the army, were volunteers, Chochalin expressed concern that serving military personnel would be used as test subjects for the vaccine.

“We cannot conduct experiments on humans. This is a serious violation of Nuremberg International Law,” he added.

The Russian vaccine, developed by the Jamalia Research Institute and the Russian Ministry of Defense, is among 28 vaccines that reached the third stage, but the World Health Organization is including it in the first stage.

So far, Russia has not published detailed studies of the results of its experiments that allow verification of the results announced, while experts questioned the effectiveness of the vaccine, which did not pass the stages recognized in the scientific community to ensure its safety.

The World Health Organization said in a statement that it is “in contact with Russian scientists and the Russian authorities and looks forward to reviewing the details of the experiments.